Kjekstad Golfklubb sertifisert som miljøfyrtårn

Av: Bjørn Lohne  |  Publisert: 25. mars 2024  |  Siste nyheter  |  Arkiv

Beviset ble delt ut av ordføreren i Asker og er allerede montert på klubbhuset

Miljøfyrtårn
I en seremoni i Asker Rådhus fikk Kjekstad golfklubb overrakt det synlige beviset på at klubben nå er sertifisert som miljøfyrtårn. Selve sertifiseringen som Miljøfyrtårn ble ferdig i februar 2024.
Så hva vil det si for Kjekstad GK?
Miljøfyrtårn er et ledelsessystem, hvor vi skal dokumentere at vi har et bevisst forhold til bl.a.
•    Avfallshåndtering
•    Energiforbruk
•    Drivstofforbruk/Transport
•    Innkjøp
•    Kjemikalier/ Gjødsling
•    Arbeidsmiljø

For Kjekstad Golfklubb betyr det at vi må være veldig bevisste på hvilke sprøytemidler vi bruker, hvordan vi driver vedlikehold osv. Våre innkjøp må gjøres med god bevissthet i forhold til produktinnhold og kvalitet.
Vi er i gang med å elektrifisere deler av maskinparken, og har tro på at hele maskinparken er elektrifisert innen få år. Et prøveprosjekt i år blir robotklippere på fairway på hull 1, 18 og på drivingrange. På drivingrange tester vi også ut robot ballplukkere.
Alt dette er også vesentlig for å ha mulighet til å få "grønn" finansiering og grønne tilskudd. Inklusiv tippemidler for utvidelse av anlegget.
I det daglige vil den store forskjellen for spillerne på Kjekstad være avfallssortering. Vi innførte kildesortering allerede i 2023 og fikk opp noen avfallsstasjoner. Det ble litt for få så flere vil komme i år. Dette gjør at det ikke skal føles vanskelig for våre spillere og gjester.